Jak dbać o właściwy sen?

0
60
właściwy sen

Sen jest bardzo ważnym elementem życia. Wpływa na pracę naszego organizmu obejmując wszystkie układy. Deficyt snu może być niekorzystny dla prawidłowego funkcjonowania człowieka. Jeśli sen staje się zaburzony należy zając się tematem, aby przywrócić jego prawidłowy rytm.

Regeneracja

Nie jest prawdą, że człowiek potrzebuje ośmiu godzin snu, równie dobrze wystarczającą ilością może być pięć lub sześć godzin. Wszystko zależy od tego, jak szybko regeneruje się nasze ciało. Zbyt duża ilość snu w ciągu doby nie jest korzystna. Oznaczać może zaburzenia snu. Jeśli śpimy powyżej dziesięciu godzin każdego dnia, dokucza nam senność w ciągu dnia, jesteśmy bez energii – może oznaczać to początki depresji. Osoby cierpiące na bezsenność lub na wzmożoną senność powinny zadbać o właściwą higienę snu. Fizjologia snu określa nam, w jakich fazach snu znajdujemy się w ciągu całej nocy. Aby zbadać, ile czasu śpimy snem głębokim, a ile czasu przebywamy w fazie lekkiej – możemy skorzystać z detektora snu. Zwykle zapina się go na nadgarstku i dzięki temu wiemy, jak przepływa nasza noc. Głęboki sen regeneruje nas najlepiej. Podczas snu temperatura ciała spada, puls maleje, zwalniają również procesy metaboliczne w organizmie. Trawienie pokarmu jest bardzo spowolnione, dlatego lepiej nie objadać się przed snem.

Higiena snu

Do właściwej higieny snu należy również wietrzenie pokoju, kładzenie się zawsze o tej samej porze. W przypadku, gdy leżymy w łóżku, a sen nie chce przyjść przez pewien czas – należy wstać i zająć się czymś innymi. Po pewnym czasie powinno wrócić zmęczenie, wtedy znowu możemy spróbować zasnąć. Osoby nerwowe mają zwykle trudności ze snem, zwłaszcza kiedy dzień był stresujący, mamy problemy w pracy lub w życiu prywatnym. Dla takich osób skuteczne mogą być techniki relaksacyjne, kojąca muzyka lub trening autogenny. Trening polega na rozluźnianiu kolejno każdej partii mięśni, dzięki temu nasze ciało staje się zrelaksowane, a umysł zaczyna się uspokajać. Jesteśmy gotowi na sen. Brak snu wpływa na nasze samopoczucie w ciągu następnego dnia, dlatego nie należy lekceważyć bezsenności lub problemów z zasypianiem. W problemach ze snem pomocne bywają napary z ziół. Sprawdza się tutaj kozłek lekarski, czyli popularna waleriana, chmiel, melisa lub męczennica. Napary należy spożywać systematycznie, gdyż dopiero po czasie wykazują uspokajającą moc. Sport uprawiany regularnie również jest sojusznikiem dobrego snu i wypoczynku nocnego. Przed snem można wybrać się na spacer lub zacząć praktykować jogę. Uważa się, że joga pomaga uspokoić umysł i zrelaksować ciało.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here